Møt vår Key Account Manager: Hans-Martin Wehler

 

I juli 2024 ønsket vi Hans-Martin velkommen som Nordic Key Account Manager hos LCA.no. Med en solid bakgrunn innen forretningsutvikling og partnersamarbeid, tar Hans-Martin med seg verdifull erfaring fra toppselskaper som Visma, Codan og Gjensidige. I dette intervjuet får du anledning til å bli bedre kjent med Hans-Martin.

Green Tech-markedet tiltrekker attraktiv kompetanse

– I min kunde- og partnerkontakt hos tidligere arbeidsgivere merket jeg en stadig økende interesse for miljø og bærekraft. Jeg merket også en tydelig trend i markedet at «green tech» og da spesielt programvare var i sterk vekst og tiltrakk seg mye oppmerksomhet fra både brukere og investorer. Jeg synes det virket spennende å ta med meg erfaringen fra store og veletablerte selskaper som har måttet jobbe på nye måter grunnet kundenes endringer i kjøpsatferd og fremveksten av ny og moderne skyteknologi. Teknologi har jeg alltid vært interessert i selv om jeg ikke har teknologisk utdanning. Disse tankene ble ganske raskt modnet, og jeg begynte å sondere markedet for nye utfordringer. Da dukket heldigvis LCA.no opp som en mulighet.

Det som spesielt tiltrakk meg til LCA.no var selskapets klare visjon om å støtte bedrifter i deres miljøfokus og å tilby innovative verktøy for miljødokumentasjon og -analyse. De første månedene har gitt meg en veldig god innsikt i hvordan verktøyene våre fungerer, hvor modne de ulike markedssegmentene, og ikke minst har jeg blitt kjent med mange dyktige kolleger, deler Hans-Martin innledningsvis.

Relevant erfaring fra partnersamarbeid

Vi spurte Hans-Martin om hans erfaring og hvordan den har forberedt han på rollen i LCA.no. – Jeg har hatt en flere roller i store og erfarne salgsorganisasjoner hos Visma Software, Codan og Gjensidige. Her har jeg fått erfare hva som fungerer og ikke fungerer i en konkurranseutsatt posisjon, hvor også moderne teknologi er helt sentral i interne og eksterne forretningsprosesser. som har forberedt meg godt til denne stillingen. Hos Visma Software jobbet jeg med å utvikle partnerskap og hadde fokus på å skalere forretningsmuligheter. Erfaringen fra Codan Forsikring som strategisk forretningsutvikler ga meg verdifulle ferdigheter innen forhandlinger, kunde- og partnerhåndtering, og forståelse for komplekse B2B-forhold. Hos Gjensidige jobbet jeg mer med typiske KAM-oppgaver i tillegg til at jeg ledet tilbudsarbeid på nye forretningsmuligheter. Jeg tror denne erfaringen er direkte overførbart til min rolle i LCA.no, sier Hans-Martin. 

Gode muligheter for flere partnere i samarbeid med LCA.no

 LCA.no har flere gode partnere i inn- og utland som er blant verdens beste innenfor sitt felt og nettopp partnere er viktig for oss i LCA.no. – Partnerskap med LCA.no gir selskaper muligheten til å tilby sine kunder markedsledende løsninger innen miljødokumentasjon og bærekraft.  De kan konsentrere seg om sine kjernetjenester, som ofte er rådgivning. Effekten av partnernes rådgivningstjenester blir bedre når de har tilgang til våre verktøy. Våre verktøy inngår i kundenes operative og strategiske forretningsprosesser. Gjennom våre verktøy blir forretningsverdiene realisert, gjennom mer effektive prosesser og verifisert miljødokumentasjon.

Partnerskapet med oss gjør at våre partnere har flere verktøy å spille på. Noen kunder kommer inn fra produkt eller teknologisiden; de har bestemt seg for å anskaffe seg verktøy.  Da kan partnerne bidra til å hjelpe kundene til å få bedre effekt av verktøyene gjennom sine tjenester. Andre kundemuligheter oppstår som følge av regulatoriske krav, da kan partneren bidra i prosessutvikling og organisasjonsutvikling med etterfølgende implementering av digitale verktøy som LCA og EPD.

I tillegg gir vi partnerne tilgang til kontinuerlig opplæring, support og muligheten til å gjennomføre markedssatsinger med oss. Partnerskapene våre handler ikke bare om salg, men om å bygge langvarige relasjoner hvor begge parter kan vokse og oppnå felles bærekraftsmål. For mange selskaper blir dette en nøkkel til å posisjonere seg i et marked som er i rask endring når det gjelder bærekraft, forklarer Hans-Martin. 

Direkte effekt på kundenes miljøpåvirkning

Å jobbe med miljø og bærekraft engasjerer. – Vi som jobber med salg i LCA.no ser på oss som rådgivere for kunden. Vi ønsker å selge riktig produkt til riktig tid. Det må være en god forankring i bedriften, og kunden bør ha både tydelige mål og en bevisst strategi for bærekraftsarbeidet. Da kan vi oppnå direkte effekter på bedriftenes miljøpåvirkning. Det er en sterk motivasjonsfaktor for meg. Våre verktøy for miljødokumentasjon gir kundene data og innsikt de kan bruke til å ta bedre, mer informerte valg. Det føles godt å være en del av en bransje hvor bærekraft og innovasjon møtes for å skape løsninger som faktisk kan gjøre en forskjell i verden. Jeg liker også hvordan vår software forenkler det som ofte er svært komplekse prosesser for kundene, reflekterer Hans-Martin. 

Mange bedrifter er usikre på hvordan de skal møte kravene

Hva ser du som de største utfordringene for bedrifter som skal tilpasse seg ESPR, og hvordan kan LCA.no bidra? – En av de største utfordringene er kompleksiteten med den nye forordningen og hvordan bedrifter kan møte de mange forskjellige kravene. Mange bedrifter har ikke nok erfaring eller ressurser til å forstå og implementere disse regelverkene effektivt. LCA.no kan bidra ved å tilby verktøy som forenkler prosessene rundt miljødeklarasjon og sporbarhet. Vår programvare gjør det enkelt for bedrifter å dokumentere miljøpåvirkningen i henhold til de nyeste forskriftene og gir dem dataene de trenger for å ta velinformerte beslutninger, forteller Hans-Martin.

Her kan du lese mer om ESPR.

KAM-rollen vil kreve dyp forståelse for både teknologi og bærekraftskrav

Vi ba Hans-Martin se inn i krystallkulen og gjøre seg noen betraktninger om fremtidens KAM-rolle.  – Rollen som KAM vil utvilsomt kreve en dypere forståelse av både teknologiske løsninger og kundenes bærekraftskrav. Vi vil ikke bare være ansvarlige for salg, men for å bygge langsiktige relasjoner og være en betrodd partner for kundene våre. I takt med at miljøkravene blir strengere, vil kundene trenge mer støtte for å tilpasse seg, og her kan vi, som KAM-er, bidra med både kompetanse og relevante verktøy som EPD- og LCA-løsninger. Jeg tror også at KAM-rollen vil bli mer tverrfaglig. Vi må samarbeide med ulike avdelinger innenfor egen organisasjon, som produktutvikling, markedsføring og kundeservice, for å sikre at vi leverer helhetlige løsninger, reflekterer Hans-Martin.

Husk lydinnstillingene før kundemøtet!

Hva er det morsomste som har skjedd i et kundemøte eller en salgsprosess? – Under et Teams-møte med en potensiell partner midt under pandemien, skulle jeg presentere selskapet, med lederen min på linjen. Barna var rundt meg, og jeg hadde glemt å ta av lydløs. Jeg startet presentasjonen med stor entusiasme, men ingen hørte meg. Jeg skjønte ikke hvorfor lederen min stadig avbrøt, før jeg til slutt innså at han tok ordet fordi jeg ikke gjorde det – i hvert fall ikke for noen andre enn meg selv! Det ble en latterkule i etterkant, og en påminnelse om viktigheten av å sjekke lydinnstillingene før møtet starter, forteller Hans-Martin. 

LCA.no skal fortsatt være ledende på skybaserte løsninger for miljødokumentasjon

Avslutningsvis spurte vi Hans-Martin om hva han ser mest frem til å oppnå i LCA.no. – Jeg ser mest frem til å bidra til at LCA.no fortsetter å være ledende innen skybaserte løsninger for miljødokumentasjon. Jeg ønsker å være med på å utvikle enda mer brukervennlige verktøy som hjelper bedrifter med å dokumentere sin miljøpåvirkning og gjøre nødvendige justeringer for å redusere den. Jeg håper også jeg kan gi et synlig bidrag til partnernes suksess. Jeg jobber mye med partnere, og de representerer en viktig markedskanal for oss. Når vi hjelper våre partnere internasjonalt med å lykkes i sitt bærekraftsarbeid overfor sine kunder, bidrar vi til at alle interessenter i verdikjeden enklere får tilgang til kritisk informasjon om forbedringsmuligheter i både produkter og forretningsprosesser, sier Hans-Martin entusiastisk.

Vi søker flere dyktige kolleger! Ønsker du karrieremuligheter i et innovativt og raskt voksende selskap som er en internasjonalt ledende aktør innen miljødokumentasjon? Ønsker du å jobbe med moderne teknologi? Sjekk våre karrieresider.