Klar for denne høstens og vinterens anbudsrunder?

I takt med at kravene til klima- og miljø blir strengere i hele bygg- og anleggsbransjen er det ikke lenger nok å tilby konkurransedyktige priser og god kvalitet – dokumentasjon på miljøprestasjon blir et konkurransefortrinn. Stadig flere innkjøpere krever at produkter og leveranser dokumenteres med en EPD – Environmental Product DecIeration.

Derfor: For deg som vil være klar til anbud(rundene) for neste år – her er hvordan du kan komme i gang med EPD-arbeidet nå. Som en bonus er du også klar når digitalt produktpass innføres suksessivt bransje for bransje.

1. Forstå hva en EPD er og hvilke standarder som gjelder
Start med å sette deg inn i definisjonen: En EPD er et dokument som viser miljøpåvirkningen til et produkt eller en tjeneste gjennom livsløpet – og den er tredjepartsverifisert og offentlig tilgjengelig. For bygg- og anleggsprodukter gjelder standarder som NS‑EN 15804+A2 (for byggevarer) og ISO 14025.
Du bør kartlegge: Hvilke krav kunder og myndigheter stiller til bruk av EPD i anbud i din bransje. I de fleste Europeiske land krever nå både det offentlige og private innkjøpere en verifisert dokumentasjon på miljøpåvirkningen.

2. Kartlegg intern‐ prosess og produktsammensetning
For å produsere en EPD trenger du data om produksjonsprosesser, råvareinnsats, energibruk, transport, avfall og muligens bruk/vedlikehold og sluttfase. Du bør derfor: Gå gjennom produktporteføljen, velg hvilke produkter eller komponenter det er aktuelt å starte med (f.eks. de som er mest brukt eller har størst miljøpåvirkning) – samle produksjonsdata og innkjøpsdata som allerede finnes. Vi i LCA.no hjelper deg å vurdere hvilke data som mangler og legg plan for å hente dem inn.

Garda Road Safety: ledende selskap innen veisikring med strategisk satsing på bærekraft

3. Velg verktøy og verifisering
Å lage EPD­er kan være ressurskrevende. Heldigvis finnes digitale verktøy: f.eks. tilbyr vi i LCA.no en EPD Generator som fylles med dine data. Med en EPD Generator fra oss kan du produsere EPDer på minutter, til en brøkdel av kostnaden.

Samtidig må EPD‐prosessen verifiseres av tredjepart i henhold til krav fra programoperatører som EPD Global. Ut 2025 kan du også søke om inntil 50 % prosjektstøtte hos EPD Global om du planlegger å investere i en EPD Generator som gjør det mulig å produsere mange EPDer.

4. Plan for publisering og bruk i anbud
Når EPDen er generert og verifisert, publiseres den hos EPD Global. Deretter: sørg for at dokumentasjonen er synlig og enkel å referere i anbud – og at du kommuniserer dokumentasjonen aktivt. I anbud vil det ofte være krav til at materialer og produkter skal dokumenteres med EPD eller tilsvarende. Sørg for at dere har interne rutiner: hvem henter fram dokumentasjon, hvem legger den inn i tilbudet, hvem oppdaterer når EPD‐en skal fornyes. (Hvert 5. år.)

Digitalt produktpass – dette betyr det for byggenæringen.

5. Tenk konkurransefortrinn og fremdriftsplan
Stadig flere offentlige innkjøp i Europa vektlegger nå klima og miljø svært tydelig – f.eks. er det krav om minimum 30 % vekting for klima- og miljøhensyn i Norge. I Danmark er også kravene til utslipp vesentlig strammet inn fra juli 2025. Ved å starte EPD-arbeidet nå bygger du kompetanse og dokumentasjon som gjør at du er klar når neste anbudsrunde kommer – og du posisjonerer deg som en leverandør som «tar miljøansvaret» på alvor.

Sett en fremdriftsplan nå slik at anbudene for 2026 ikke glipper!

Bjørn Flagestad – Key account manager – LCA.no
Book et møte