Det kastes over 140 000 tonn kontormøbler i Norge hvert år til en verdi av 400 – 500 millioner kroner. Dette er enorme tall som gir store muligheter om vi utnytter sirkulærøkonomiens muligheter. I denne artikkelen skal vi se nærmere på fordelene og utfordringene i gjenbruk av kontormøbler.
Vi har hatt en samtale med daglig leder i RE:inventar Lars Erik Sikkeland, om muligheter og utfordringer innen resirkulering av kontormøbler. Hans vurderinger er benyttet i denne artikkelen.
RE:inventar er en del av Reinventargruppen. Reinventargruppen består av tre selskaper som alle har som mål å styrke den sirkulære økonomien innen møbelindustrien. Det betyr at møbler skal ha lang levetid, kunne repareres og ombrukes eller redesignes for ny bruk.
Resirkulering av kontormøbler kan gi mange fordeler
Det er fire viktige gevinstområder knyttet til resirkulering av kontormøbler.
Miljøfordeler
Møbelsektoren står overfor høye råvarekostnader og miljømessige utfordringer. Gjennom resirkulering av kontormøbler kan vi redusere behovet for nye råvarer og dermed bevare verdifulle ressurser som tre, metall og plast (World Furniture Online). Renovering og gjenbruk av kontormøbler bidrar til å holde ressurser i økonomien og redusere CO2-utslippene forbundet med produksjon av nye møbler. Denne tilnærmingen støtter EUs mål om en sirkulær og lavkarbonøkonomi (EEB – The European Environmental Bureau).
Økonomiske fordeler
Renoverte kontormøbler kan være betydelig billigere enn nye varer. Ved å resirkulere materialer og komponenter kan bedrifter redusere produksjonskostnadene. Dette kan igjen gi rom for prisfordeler til kundene, eller økt margin for produsentene. Ved å designe møbler som enkelt kan repareres eller oppgraderes, kan produsentene forlenge produktenes livssyklus betydelig. EU-politikk støtter i økende grad initiativer for sirkulær økonomi, inkludert skatteincentiver for bedrifter som engasjerer seg i bærekraftige praksiser som renovering og resirkulering av møbler.
Sosiale fordeler
Resirkulering og renovering av møbler involverer ofte lokale bedrifter, noe som skaper arbeidsplasser og støtter regionale økonomier. Denne lokale økonomiske aktiviteten er viktig for mange samfunn. Selskaper som prioriterer bærekraftige praksiser, inkludert resirkulering av kontormøbler, kan forbedre sin CSR-profil. Dette engasjementet er stadig viktigere for interessenter, inkludert kunder og investorer som prioriterer bærekraft.
Markedsfordeler
I Europa kastes omtrent 10 millioner tonn møbler hvert år, hvor en betydelig del ender opp på søppelfyllinger eller blir brent. I Norge kjøper offentlige virksomheter og privat næringsliv årlig inn kontormøbler for om lag 4 milliarder kroner. Det kastes over 140 000 tonn kontormøbler i Norge hvert år til en verdi av 400 – 500 millioner kroner. (DFØ). Dette er enorme tall som gir store muligheter om vi utnytter sirkulærøkonomiens muligheter. Gjenbruk og redesign åpner for nye markeder. Gamle møbler kan få nytt liv gjennom kreativt redesign, noe som appellerer til miljøbevisste forbrukere. Dette kan også åpne nye markedssegmenter. Transparens rundt miljøpåvirkning og bærekraftige tiltak kan øke engasjementet og lojaliteten blant kundene. Her spiller EPD en viktig rolle i dokumentasjon av klimaavtrykket produktene skaper.
Sirkulær økonomi åpner for nye forretningsmodeller som abonnementstjenester for møbler, hvor kundene kan bytte ut eller oppgradere møbler etter behov. Du kan sammenligne med bilmarkedet hvor andelen som benytter ulike leasing- og abonnementsmodeller har økt. Dette gjelder også brukte produkter.
Utfordringer i gjenbruk av kontormøbler
Selv om mulighetene er mange, er det også utfordringer knyttet til gjenbruk av kontormøbler. Disse utfordringene er håndterbare, og vil endre seg over tid.
Begrenset tilgjengelighet av brukte kontormøbler
Det kan være vanskelig å finne en jevn tilførsel av brukte kontormøbler av høy kvalitet. Tilgjengeligheten avhenger ofte av økonomiske sykluser, med flere møbler tilgjengelig under nedgangstider når selskaper kutter kostnader og reduserer innkjøp. Begrenset tilgjengelighet gjelder også tilgangen på nok resirkulert inventar som er matchende og kompatibelt. Kontorpulter på passe inn i de lokalene de er tiltenkt.
Begrenset kapasitet hos møbeltapetserere
Bransjeorganisasjonen Norges Møbeltapetserer – og Salmakerlaug organiserer møbeltapetserere og salmakere i hele landet. Organisasjonen har i dag 40 medlemsbedrifter. Dette er i hovedsak svært små bedrifter. Anslag peker på at Sverige mangler 300 møbeltapetserere( Fortidsminneforeningen). Justerer vi for demografiske forskjeller kan vi anslå at det mangler minst 150 i Norge. Dette gapet er voksende.
Deler av markedet kan oppfatte brukt som dårlig
Det kan være et stigma forbundet med brukte møbler, der kundene vurderer dem som dårligere enn nye produkter.
Dette kan da også påvirke merkevaren til produsenten. Her er det viktig med endring av holdning til redesign. Du mottar et nytt produkt.
Høye krav til effektivitet i logistikk og drift
Brukte møbler kommer uten originalemballasje og er ikke flatpakket som et IKEA-skrivebord. Dette kan gi kostnadsmessige logistikkutfordringer. Varierende størrelse og tilstander gjør også at transport kan bli dyrere enn på nyere produkter.

Høy priskonkurranse
Deler av markedet kan foretrekke nye kontormøbler av middels kvalitet fremfor resirkulerte møbler av høy kvalitet. Å konkurrere med billig nye møbler, spesielt fra produsenter som kan masseprodusere i stor skala, utgjør en betydelig utfordring.
Manglende EPDer på brukte produkter
EPDer har først og fremst fått en stor utbredelse de siste par årene. Eldre kontormøbler mangler EPDer. Disse må fremskaffes om kjøpergruppen krever det.
Vil du lære mer om EPD? Da kan du lese vår EPD-guide.
Avhending av ikke-gjenbrukbare kontormøbler må håndteres effektivt
Det kan ikke stikkes under en stol at ikke alle møbler kan gjenbrukes. I disse tilfellene må produsenten ha prosesser for avhending på en miljøriktig og effektiv måte.
Å imøtekomme kundeforventninger og tilpasningskrav kan være krevende
Moderne kontormøbler kan krever tilpasning for å oppfylle spesifikke ergonomiske og designmessige krav. Kundene forventer også garantier og pålitelig etter-salg service for brukte møbler. Dette kan være mer komplisert sammenlignet med nye produkter. Et eksempel er tilgangen på reservedeler.
Manglende kompetanse om resirkulering og brukte kontormøbler
Markedet er ennå preget av manglende innsikt blant mange interessenter. Det er behov for opplæring av selgere og bevisstgjøring av innkjøpere.
Alle bildene som er benyttet i denne artikkelen er gjort med tillatelse av RE:inventar.
Ønsker du å vite mer om resirkulering av kontormøbler og LCA.nos engasjement, er det bare å ta kontakt med oss her.