– Dette kommer ikke til å gå over. Tvert imot. Nå gjelder det å komme i gang, sier Knut Mathisen i GS1 Norway.
Innen 2030 skal digitalt produktpass (DPP) være rullet ut i en rekke sektorer i EU. Og byggenæringen er ikke unntatt. Tvert imot kan nettopp byggsektoren ha mye å vinne – ikke bare for å etterleve krav, men for å få bedre oversikt, mer kontroll og smartere bruk av egne data.
– For bygg er DPP både en utfordring og en enorm mulighet, sier Knut Mathisen, ansvarlig for byggenæringen i GS1 Norway. – Det kommer krav til sporbarhet, datakvalitet og struktur som noen kanskje opplever som tunge. Men de som er tidlig ute, vil få et konkurransefortrinn.
GS1s rolle: Lenken mellom data
GS1 er mest kjent for strekkoden som piper i kassa, men organisasjonen forvalter i dag et omfattende sett med globale standarder for identifikasjon, sporing og informasjonsdeling – på tvers av sektorer og landegrenser.
– I et digitalt produktpass trengs unike identifikatorer og databærere. Der passer GS1s standarder som hånd i hanske, sier Mathisen. – Vi er ikke en database, men en muliggjører. Våre identifikatorer og strukturer gjør at informasjon, som for eksempel en EPD, kan knyttes til riktig produkt og deles på tvers.

Fragmentert bransje krever felles innsats
Ifølge Mathisen er den største utfordringen i byggsektoren at verdikjeden er fragmentert, og at aktørene jobber ulikt med data.
– I dag har noen full kontroll, mens andre henger langt etter. Men hvis man skal få nytte av DPP, må alle være med – det holder ikke at bare én aktør har struktur på dataene.
Hans-Martin Wehler, Key Account & Partner Manager i LCA.no, ser det samme:
– Vi merker at mange tror at en generisk EPD dekker kravene, men uten sporing til konkret produkt blir det fort feil. Derfor anbefaler vi å starte tidlig med tredjepartsverifiserte fullverdige EPD-er. Med EPD-er får du kontroll på miljødata, styrket konkurransekraft og et solid grunnlag for forbedring i hele verdikjeden.
Les mer om Digitalt Produktpass her
Ikke bare regelverk – også forretningsverdi
Selv om DPP først og fremst er et myndighetskrav, er det mange som ser verdien utover det å etterleve krav og regelverk.
– Entreprenører og byggherrer skriker allerede etter miljødata for å oppfylle krav i åpenhetsloven og CSRD, sier Mathisen. – De som har dataene klare, vil være attraktive samarbeidspartnere.
I tillegg gir god datakvalitet innsikt i egen virksomhet:
– Bedrifter som jobber systematisk med EPD, får kritisk innsikt i verdikjeden og gjør det mulig å ta smartere beslutninger og ligge i front, sier Wehler.
Milepæler i sikte – men start nå
Første produktgrupper ut i EU er blant annet stål og sement. Og selv om det tar litt tid før kravene innføres i Norge, kommer de til å merkes raskt.
– Mange tror de har god tid, men det er et feilspor. Norske aktører handler allerede med det europeiske markedet, og da gjelder europeiske regler, sier Mathisen. – Om to–tre år er første krav på plass. Da er det for sent å begynne.
Standardene finnes – men utvikles videre
GS1 jobber globalt med å tilpasse sine standarder til DPP. Blant annet ser de på bedre støtte for prosjektspesifikke og made-to-order-produkter.
– Det meste kan gjøres med dagens system, men vi justerer etter hvert som kravene konkretiseres, sier Mathisen. – Det er viktig å huske at vi ikke lager innholdet – Vi sørger for at det kan flyte på riktig måte.
Råd til produsenter: Pilotér tidlig
Mathisens tydelige råd til produsenter er enkelt:
– Kom i gang. Test internt. Lag små piloter sammen med kunder og leverandører. Det trenger ikke være avansert – bare se hvordan dataene dine henger sammen. Da er du rustet når kravene kommer.
– Vi jobber nå med GS1 og Byggtjeneste om å utvikle en prototype på DPP for byggenæringen. Å bli med i slike initiativer er en god måte å ligge i forkant på, avslutter Wehler.
Kort oppsummert:
- Digitalt produktpass (DPP) blir obligatorisk i EU – og byggenæringen er blant de første som omfattes.
- GS1s globale standarder gir struktur og sporbarhet.
- EPD-er og DPP må henge sammen – generiske miljødata holder ikke.
- Datakvalitet gir både myndighetstillit og forretningsverdi.
Digitalt produktpass kommer – og det skjer raskt. De som starter nå, får et forsprang på både marked og regelverk.