Vi har i flere år investert store summer i programvareutvikling for å ligge helt i forkant av markedet. Det har vi lykkes med. I denne artikkelen presenterer vi status på vårt produktutviklingsarbeid. Vi har intervjuet vår CTO, Ole Iversen. Ole har ansvaret for utvikling og forvaltning av vår løsningsportefølje som består av EPD-generator, transportkalkulator og prosjektmodul for utarbeidelse av klimaregnskap.
Kan du gi oss en overordnet orientering om de viktigste milepælene vi har nådd i år?
Jeg tror det største vi har lansert i år er EPDer i “ISO 22057-format”. Dette er en ny internasjonal standard som fungerer som datamal for digitale og maskinlesbare EPD-data. Videre er planen at digitale EPD data inngår sammen med flere andre data i en et digitalt produktdataark (PDS) basert på en produktdatamal (PDT). Her var LCA.no først ute i verden med å kunne eksportere data i ISO 22057 formatet.
Ellers har vi nå endelig fått alle kunder over på EN 15804+A2 standarden og ny versjon av EPD-generatoren. For meg var dette kanskje en enda viktigere milepæl siden det har vært en ganske langdryg prosess over flere år. I tillegg ser vi at prosjektmodulen LCA Prosjekt, nå begynner å bli tatt i bruk av flere nye kundegrupper.
Hvilke utviklingsplaner foreligger på de ulike produktene?
Det blir nok mest arbeid med LCA Prosjekt fremover. Denne skal utvides med mer fleksibel datahåndtering og det skal utvikles flere rapport og eksportfunksjoner. Vi jobber også med generell brukeropplevelse og ønsker å lage et enkelt og intuitivt verktøy.
Mye av utviklingen fremover vil også fokusere både mer effektiv datainnhenting både for våre ansatte og for brukere. Vi planlegger å koble opp mot flere databaser via API’er for å kunne hente inn data digitalt.
Er det noen bransjer vi har større utbredelse enn på andre?
Vi er nok fortsatt størst innenfor bygg og anlegg. I flere år har vi jobbet med betong, asfalt, stål, steinmaterialer, maling, møbler og flere typer byggevarer som takbelegg og isolasjon. De siste årene har det vært en betydelig økning innen elektro og VVS. Vi ser også nå økt interesse innen maritim næring, for eksempel leverandører av utstyr til oppdrettsnæring
Hvor mange personer er totalt involvert i utviklingen av våre produkter?
Det er vanskelig å sette et eksakt tall på det. På en måte er alle ansatte i LCA.no, brukere og samarbeidspartene involvert på en eller annen måte i produktutviklingen. Allikevel er vi ikke mange internt som bare jobber med produktutvikling. Vi er fortsatt ikke så mange ansatte, og mange har flere oppgaver i tillegg. Men jeg vil anta at blant ca. 15 ansatte jobber det kanskje tilsvarende 5 personer direkte med produktutvikling.
Kan du fortelle litt mer om hvordan idéer til utvikling og forbedringer oppstår?
I starten var vi bare 3-5 ansatte og mye var oppe i hodene våre. Vi delte som regel tanker i et møterom og med en tavle å tegne på det. Vi hadde også en vegg med post-it lapper og ideer på det gamle kontoret. I dag jobber vi fortsatt på samme måte, men i større grad jobber vi digitalt. Jeg er ikke mye fysiske til stede selv på kontoret, så det meste av ideene samles inn via ulike kommunikasjonskanaler. Deretter samler vi det i et verktøy som heter Confluence hvor det blir bearbeidet til utviklingsoppgaver. Det beste designverktøyet vi har er basisversjonen av “Utklippsverktøy” (Snipping tool) i Windows. Det er helt genialt å bare kunne ta et skjermbilde og tegne noen røde piler og skrive litt tekst. Trenger ikke noe mer fancy enn det.
Hvordan har vi organisert produktutviklingsarbeidet?
Vi har i dag flere avdelinger som gir tilbakemelding til meg og utviklerne. Både Customer success (Support), LCA teamet og ledergruppa gir tilbakemeldinger. I tillegg mottar vi en del direkte tilbakemeldinger fra brukere. I samarbeid med resten av LCA.no prioriterer vi oppgaver. Oppgavene som får prioritet, blir diskutert sammen med Techlead og Head of software development. Deretter tar de ansvaret for fordeling av oppgaver til utviklere og “merging av kode”. Til slutt må alle endringer testes grundig før de blir lansert.
Hvor mange kunder har vi i dag på de ulike produktene?
Det er per dags dato helt klart flest brukere av EPD-generatoren. Dette verktøyet har flere hunder aktive brukere. LCA Prosjekt har foreløpig ikke så mange aktive brukere, men det antas en formidabel vekst her innen anleggsbransjen de neste årene.
Det er også veldig mange brukere av den gamle gratisversjonen av Transportkalkulatoren fra 2016. Den er nå under oppdatering og vil lanseres med et nytt grensesnitt over sommeren. Det var faktisk jeg som tegnet denne stygge grønne “Beregn” knappen i Paint tilbake i 2016. Så for alle som bruker dette verktøyet, merk at EPD generator og LCA prosjekt har et mye mer moderne grensesnitt. Snart vil dere også få en ny og forbedret versjon!
Hvordan innhenter vi tilbakemeldinger fra kundene og hvordan innlemmes dette i utviklingsarbeidet?
Det meste hentes fortsatt inn basert på direkte tilbakemeldinger. For eksempel under fysiske og digitale møter, kurs eller gjennom brukerforum/fagdager innenfor ulike bransjer. Kundene våre sender også aktivt tilbakemeldinger via epost og Supportsidene våre. Fremover ønsker vi å gjøre dette mer aktivt ved å sende ut spørreskjema og utføre brukerundersøkelser. Vi startet også et superbrukerforum for noen år tilbake. Det har vi planer om å starte opp igjen. Dessverre blir det ofte for lite tid til å gjøre alt en ønsker i en travel hverdag 🙂
Vi takker Ole for samtalen og gleder oss til å følge utviklingen av nye, innovative produkter til nytte for næringsliv og samfunn.