Vi har fått et intervju med Pål Kristiansen. Produkt- og markedsdirektør i Elektroskandia. Pål har vært i selskapet siden februar 2017.
Om Elektroskandia
Elektroskandia er en av de store grossistene på elektrotekniske produkter til markedene e-verk, industri og installasjon. Elektroskandia fører produkter fra de beste produsentene og Onnline own brand i tillegg til de rimeligere alternativene. Markedene i dag krever et bredt sortiment, konkurransedyktige priser, 24 timers tilgjengelighet og effektiv logistikk. Elektroskandia er nylig blitt kjøpt opp av Onninen. Elektroskandia er eid av Onninen og er en del av den finske K-gruppen, Kesko. K-Group building and technical trade har virksomhet i åtte land: Finland, Sverige, Norge, Estland, Latvia, Litauen, Polen og Hviterussland. Elektroskandia Norge omsetter for ca 3 mrd kroner og har om lag 300 ansatte.
Hvorfor er arbeidet med miljødokumentasjon viktig for dere?
Da vi startet miljødokumentasjonsarbeidet med LCA.no tilbake i 2019, så var jo det på grunn av de nye lovene og retningslinjene som har kommet på offentlige anbud, eller lov om offentlig anskaffelse. Vi hadde en ambisjon at vi som oppdragsgivere skulle jobbe aktivt med å evaluere kriteriene på miljø på en annen måte enn tidligere. Vi ønsket å gå bort fra hovedsakelig å evaluere prisprosessen og gjennomføringsgraden på prosjektene. Vi ønsket å sette søkelys på hvor mye vi kunne tilføre fra leverandør- og grossistleddet inn mot kunder for å gjøre verdikjeden mer bærekraftig totalt sett. Vi startet med fokus på offentlige anskaffelser, for vi har en forholdsvis stor eksponering på offentlige kunder. Den ligger i området 40-45% av det vi leverer, så dette arbeidet har vært meget viktig for oss.
Hvordan har vårt produkt hjulpet til med å dekke de behovene som dere har?
Det har vært en veldig bra reise. Jeg tror for begge parter. Vi har stilt sterke krav til markedet, altså leverandør- og produsentleddet. Vi har egentlig vært first-to-market i vår bransje og næring. Vi har måttet sette ganske strenge krav i kontraktene våre for å få miljømålsettingene oppfylt. Det har ikke vært en helt problemfri reise i verdikjeden, men jeg tror på det punktet vi er nå og den utviklingen som har vært, er vi også i en helt annen posisjon enn de andre i markedet rundt miljødokumentasjon.
Kan du fortelle litt om hvordan dere har organisert arbeidet internt med miljødokumentasjon?
I vår bransje så er det et miljødokumentasjonsansvar for hvert produkt. Det betyr at det er produkt- og kategorileddet hos oss som får de ulike leverandørene om bord og sørger for produktene vi forhandler har EPD. I Elektroskandia har vi en løsning som gjør at vi kan sette sammen de ulike produkt-EPDer fra ulike leverandører og produsenter til våre egen Elektroskandia- eller Onninen-EPD med dynamiske miljødata.
For oss så er arbeidet rundt miljødokumentasjon og EPD viktig i vår markedsføring og gjennomføring. Vi bruker en del ressurser på å sørge for at vi informerer helt ut i selgerleddet og informerer kundene om muligheter med EPD.
For oss så er arbeidet med miljødokumentasjon med EPD av strategisk betydning. Vi har noen anvendelsesområder som vi ikke ønsker å dele offentlig av konkurransehensyn, men generelt sett har vi hatt fokus på åpenhet. For oss har det siden starten vært viktig å dele informasjon med verdikjeden. Vi har ønsket å være first-mover i bruken av miljødokumentasjon med EPD. Vi deler våre erfaringer med verdikjeden og ikke minst mulighetene EPD gir oss markedsmessig. Jeg kan nevne forbedring av råvarer i produktet, hvordan produktet er sammensatt, hvilken transportmetode som benyttes og ikke minst optimaliseringer i hele verdikjeden også for kundene.
Kan du dele noen målbare resultater og forbedringer som dere har sett siden vi startet samarbeidet i 2019?
Både det å utarbeide en EPD og onboarde en leverandør er en tidkrevende prosess. Det har vi erfart. Det tar mye tid å finne all relevant informasjon. Det er et nitidig arbeid fra alle involverte. Vi har fått god hjelp fra LCA.no både i oppstartsprosessen og i det løpende arbeidet med utarbeidelsen av EPDer. Selve løsningen med utarbeidelse av dokumentasjonen har fungert på en utmerket måte.
Vi har over 250.000 ulike produkter i porteføljen vår. Med så mange produkter, så sier det seg selv at vi aldri kommer i posisjon med EPD på alle produkter i vår portefølje. Hva gjør vi så? Det vi gjør er at vi løpende måler salget av EPD-produkter mot totalsalget. Allerede nå har vi EPD-dokumentasjon på over 20% av alt vi selger. Det er også noe som kundene kjenner seg igjen i og lett å fokusere på. Det er lett å måle utgangspunktet og utviklingen med en slik KPI. Det blir lettere å finne ut hva vi skal prioritere og hva resultatet skal bli. Vi velger også riktigere produkter å utarbeide EPDer på. I vårt «nye» selskap, etter oppkjøpet fra Onninen, så vil dette arbeidet intensiveres. Vi forventer en økning av antall EPDer fra måned til måned i årene fremover.
Har dere møtt noen utfordringer i implementering og bruk av EPD?
En utfordring var først og fremst å få rolleavklaring mellom hva en kunde egentlig ønsker med miljødokumentasjon og hva som er mulig å få produsert av miljødokumentasjon. Standarden hjelper oss i så måte, men vi ser jo ennå at modenheten ikke er lik på begge sidene i vår verdikjede (både oppstrøms og nedstrøms), så jeg tenker vi har en viktig rolle her og både rettlede å hjelpe kunder og leverandører til å kunne oppnå de gevinstene miljødokumentasjon kan gi, blant annet å generere klimagassregnskap som nå blir et krav fra 1. juli 2023.
Hvilke råd vil du gi andre bedrifter som jobber med miljødokumentasjon?
Jeg skal være litt forsiktig å gi så mange råd. Det er forskjellig fokus i de ulike bedriftene.
Satsingen må følge med strategien, så jeg tror første rådet er å ha miljødokumentasjon godt plantet i egen strategi. Nummer to vil være at du må være forberedt på å bruke tid internt. Du må kunne bruke interne ressurser for å drive miljødokumentasjonsarbeidet. Det må allokeres tid hos nøkkelressursene. Det tredje rådet er å ha søkelys på det triangulære samarbeidet: kundeleddet – egen virksomhet – leverandørleddet. Dette er utrolig viktig.
Vi benytter anledningen til å takke for samtalen, og ser fram til et fortsatt godt samarbeid med Elektroskandia.