Vi har fått en samtale med Natasa Balic, Chief Operating Officer i LCA.no
Kan du fortelle litt om bakgrunnen din?
Jeg har bakgrunn i informatikk og er utdannet utvikler med det som i dag tilsvarer bachelorgrad i informatikk. Jeg fullfører i disse dager en masterutdanning i organisasjon og ledelse.
Jeg startet min karriere som utvikler i et norsk softwarehus som laget systemer for tidsregistrering og behandling av lønnsdata. Jeg hadde ansvar for utvikling av integrasjoner mellom hovedsystemet og lønnssystemer, og jobbet med de største lønn- og styringssystemer på den tiden. Jobben inkluderte mye kundekontakt, og jeg fikk fort interesse i prosjektledelse i kombinasjon med utvikling og teknologi.
Etter 8 år i samme bedrift gikk jeg videre til konsulentbransjen og startet i ErgoGroup, som i dag heter TietoEvry som prosjektleder for CRM og Sharepoint. Jeg fant fort ut at det å bare jobbe med prosjektledelse var lite givende og gikk tilbake til kombinasjon av programmering og prosjektledelse. Jeg hadde ansvar for utvikling og integrasjon av fakturabehandling systemet ReadSoft med økonomisystemet både i det private og det offentlige markedet. Her fikk jeg også mulighet å jobbe med salg og rådgiving, samtidig som jeg jobbet med programmering og prosjektledelse. Jeg hadde ansvar for noen av de største kundene på dette området og jobbet med kunder på tvers av kontinenter. Dette ga meg unik innsikt i andre land, deres kulturer og arbeidsmåter.
Jeg ble i Evry i 7 år, før det store nedgangen kom og jeg gikk til, den gangen, et lite selskap som heter Inspera og som leverte skybasert løsning for digital eksamen. Jeg startet som team lead og hadde ansvar for et team av utviklere og egen portefølje med kunder og moduler. Det tok ikke mange år før digital eksamen tok helt av, og jeg fikk muligheten for å være med på og bygge opp et selskap fra grunder bedrift til en stor internasjonal bedrift med over 130 ansatte. Jeg startet som team lead og gikk fort over til prosjektleder stilling og hadde ansvar for å bygge opp selskapets satsing i Sverige sammen med et team av selgere og konsulenter. Jeg jobbet i denne stillingen noen år før jeg fikk tilbud om stilling som team manager og prosjektleder for et av selskapets største kunder, Utdanningsdirektoratet, og ledet et team av konsulenter samtidig som jeg hadde kundeansvar. Jeg ble svært interessert i ledelse som fag, og gikk til stilling Head of Integrations hvor jeg kunne kombinere mine lederkunnskaper med mine tekniske kunnskaper. I denne perioden ble Inspera et stort selskap med mange internasjonale kunder og jeg fikk muligheten til å jobbe med de største utdanningsinstitusjonene i Europa og i verden, før veien førte meg videre til LCA.no og den stillingen jeg har i dag.
Hvilket ansvar ligger den rollen du har i LCA.no?
Som Chief Operating Officer har jeg det daglige operative ansvaret for selskapet. Det betyr at det er mitt ansvar å sørge for at vi har prosedyrer og systemer på plass for at selskapet skal kunne fungere i det daglige og at selskapets ansatte har de beste forutsetningene de trenger for å utføre jobben sin. Jeg deltar aktivt i selskapets prosjekter og skal sørge for at vi er alltid bemannet i forhold til oppdragsmengde, samtidig som jeg jobber mye med salg og kunder direkte. Jeg skal fungere som en slags «brobygger» i selskapet mellom de forskjellige avdelingene og skal sørge for at de fungerer optimalt.
Hvordan er en typisk arbeidsuke for deg?
Min arbeidsuke er veldig variert, og jeg har aldri samme ukeplan fra uke til uke. Mye av tiden går til møter, både internt og med kunder. Vi er i en scale up-fase så vi må alle være «poteter» og bidra der det trengs. Jeg er så heldig at jeg har hatt en karriere så langt, og en erfaring som spenner seg fra utvikling til ledelse, og alt som ligger mellom det, og jeg bruker det hele tiden, hver dag. Jeg er i grunn teknolog og leder i forlengelsen, og har sterk vilje i tillegg som noen ganger kan være litt for sterk. Men vi har et flott arbeidsmiljø hvor vi lærer av hverandre, og siste året har jeg lært utrolig mye fra de yngste ressursene her, som er eksperter på sitt område. Siden mye av min jobb går til kommunikasjon og håndtering av oppgaver og spørsmål som kommer inn, er det viktig å lære hele tiden, kjenne sine styrker og tilføre seg nye kunnskaper.
Hva er beste praksis innen miljødokumentasjon?
Den beste praksisen er å ha et klart plan og et formål med miljødokumentasjon, sette seg godt inn i regelverket og mulighetene, og snakke med de som kan faget. Mye er i dag drevet av regelverk og krav, og veldig få ser ut til å være proaktive og på banen før de må. Det er mye å hente inn ved å jobbe med miljødataene i bedrifter, og mange har en del «aha» opplevelser når de begynner å grave i data og snakke med oss. Det beste bedriftene kan gjøre akkurat nå er å se på egne prosesser og se hva de kan gjøre før de kravene om miljødokumentasjon kommer. For de kommer til å komme i alle bransjer og da er det beste å være foran utviklingen og ikke bak. Vi har rådgivere og kunnskapen om miljødokumentasjon, men det er kundene som kjenner sine produkter og sin produksjon best. Og de må jobbe aktivt med det for å kunne være med på det grønne skiftet.
Hva kjennetegner de virksomhetene som har kommet lengst i miljødokumentasjon og bruk av moderne verktøy til dette?
Det er veldig variert, og min erfaring så langt tilsier at det har ingenting med størrelsen av selskaper å gjøre, som en fort kunne tenke. De som har kommet lengst er de bransjene som har lenge hatt krav om miljødokumentasjon, som bygg og anlegg. Men vi ser at det kommer flere bransjer nå, og mange vil gjerne være første ute med verifisert miljødokumentasjon. Det handler både om prestisje og om å vise at miljø er satt på bedriftens agenda. Dessverre er det fortsatt mer marked- og regelverk drevet enn noe annet. Men det ser ut til å endre seg, i hvert fall når det gjelder nordiske land, som Norge, Sverige, Danmark og Finnland. De fleste bedriftene ansetter bærekraftsansvarlige og spesialister innen miljøregelverk for å kunne planlegge litt lenger fremover i tid, noe som er positivt. Vi har alle typer kunder, fra små bedrifter med noen få ansatte til store konsern med mange tusener ansatte, mange produkter og produksjon i flere land og på flere kontinenter. Så vi ser at endring er på vei nå, spørsmålet er bare hvor stor bølgen som treffer oss blir.
Hvordan holder du deg oppdatert på de siste trendene og utviklingen i bransjen?
Som sagt tidligere, er jeg teknolog i grunn, så jeg følger med på de teknologiske utviklingene sammen med vårt utviklingsteam for å holde meg oppdatert på de nyeste trendene inn tech og hvordan vi kan bruke disse i våre systemer.
I tillegg prøver jeg å få med meg konferanser innenfor bærekraft og miljø, og sørger for at vi er aktive på de arenaene som omhandler miljødokumentasjon. Våre rådgivere deltar aktivt i eksterne prosjekter som er av interesse for oss og gjør oss forberedt på det som kommer. Vi prøver å dele informasjon internt og ha fagsamtaler, både formelt og uformelt. Som nevnt tidligere, det kreves mye læring i denne stillingen og i bransjen som er i stadig endring. Det hjelper å ha eksperter rundt seg som en kan snakke med og få gode råd og gode svar på spørsmål når det trengs.
Hvordan integrerer du denne kunnskapen i arbeidet ditt?
Jeg bruker det mest for to ting: salg og i møter med kunder, og å prøve å forutse fremtidige behov når det gjelder bemanning og kompetanseutvikling intern for å kunne være med og levere på oppdrag vi har. Sammen med resten av lederteamet i selskapet bruker vi kunnskapen når vi bygger strategi og skal oppnå de målene vi setter oss. Da gjelder det å tenke fremover i tid så langt som mulig. Det å ha det unike kunnskapen om reglene, bransjene og tekniske mulighetene som kommer anser jeg som stor fordel i denne bransjen vi er i.
Dersom du fikk en time ekstra i døgnet som du kunne disponere helt fritt, hva ville du brukt denne timen til – og hvorfor?
Akkurat nå ville jeg har brukt timen for å planlegge nye tekniske løsninger. Det er mye som skjer rundt som er interessant å se på, men som jeg ikke har tid til mellom andre oppgaver. Det er viktig, så jeg må nok rydde plass til den timen snart. Vi har mange kloke tekniske hoder i selskapet og vi vil bli flere, så det er viktig å holde seg oppdatert på det området også.
Vi er i vekst, og vi søker nye medarbeidere. Hva gjør oss til en attraktiv arbeidsplass for disse?
For det første kan vi friste med spennende arbeidsoppgaver i et selskap med ganske viktig samfunnsoppdrag. Det vi jobber med, og bygger er plassert midt i kjernen av det store samfunnsdebatten om klima og miljø. Og vi gjør noe konkret med det, vi gir våre kunder muligheten til å være med på det grønne skiftet ved å hjelpe de analysere egne produkter og prosesser og gjøre forbedringer der de kan. For det andre, vi jobber med spennende kunder og mange bransjer så jobben er dynamisk og variert, en har mulighet å lære mye i jobben og utvikle seg i den retningen en selv ønsker. For det tredje, vi har et flott arbeidsmiljø, flott kontorplass og vi jobber aktivt med den sosiale biten også, vi sørger for å pleie mellommenneskelige relasjoner og bygge sterke teams. Og siden vi er et selskap i vekst, har de unge medarbeidere muligheter for å utvikle seg og bygge sin karriere hos oss i den retningen som føles riktig for alle parter.
Avslutningsvis, hva gjør du når du ikke er opptatt av å hjelpe våre kunder til å lykkes med miljøarbeidet?
Akkurat nå er jeg mest opptatt av å skrive ferdig en masteroppgave som skal leveres i august. Det tar all fritiden min, siden jeg gjøre det ved siden av en fulltids jobb. Utover det er jeg veldig opptatt av bevegelse, jeg trener mye, spiler padel med min mann og venner og prøver ellers å være mye ute i naturen. Jeg håper jeg er snart der igjen.
Vi ønsker Natasa lykke til med avslutningen på masteroppgaven!